Saturday 11 July 2015

fettuccine carbonara

Akhirnya ada juga peluang nak update blog ni. Dekat U tu tak sempat nak duduk relax2 update blog. Weekend pun masa untuk rehat dan buat assignment. Tak tahu la macam mana orang lain susun masa diorang untuk update blog ni. Okey dah cerita pasal tu. Sekarang nak cerita pasal resepi yang dah laaaaama saya cuba buat tapi baru dapat kongsi hari ni. *sadiss

Resepi ni sebenarnya terhasil bila adik-adik nak makan pasta carbonara dan saya mengidam sangat-sangat. *sebab hari tu ada kakak tu datang bilik jual spageti carbonara, sedap sangat!!! ingat nak beli lagi tapi lepas tu dia tak muncul-muncul dah kat depan pintu bilik saya* Disebabkan kos untuk memasak ditanggung sediri, berusaha laa hasilkan resepi yang jimat kos. hee :)

Maka terhasillah resepi ni yang digabung dan diolah. Saya hanya perlu beli 1 pakej fettuccine, cendawan butang, cheddar cheese, butter *majerin tak perlu beli pun sebenarnya tapi saya lebih suka guna butter*, 1 kotak susu segar dan aregano. Bahan-bahan lain tu dah ada kat rumah so tak perlu la saya nak beli lagi kan.

bahan-bahan:
1 paket fettuccine
6 keping cheddar cheese
1 tin cendawan butang     (dihiris)
1/3 butter/ majerin     (untuk menumis)
5 biji bawang putih     (potong dadu)
2 biji bawang merah    (potong dadu)
isi ayam    (dipotong kecil/cincang)
2 cawan susu segar
1 sdt tepung jagung
aregano/parsley flakes
lada hitam
garam secukup rasa

cara-cara:
1. Panaskan kuali, masukkan butter. Tumiskan semua bawang-bawang, kacau sehingga kekuningan dan wangi. Koyakkan cheddar cheese dan masukkan ke dalam kuali.
2. Masukkan 1 cawan susu segar dan kacau sehingga cheddar cheese betul-betul cair. Campurkan tepung jagung dengan sedikit susu segar (agak-agak tepung boleh larut semua dengan susu tu) selepas itu masukkannya ke dalam kuali tadi. Kacau sehingga kuah menjadi pekat.
3.Masukkan 1 cawan susu lagi, masukkan cendawan butang, ayam yang telah dicincang, garam dan lada hitam secukup rasa. Taburkan sedikit aregano. Kacau lagi, bila kuah agak-agak dah pekat seperti yang dikehendaki tutup api.

cara rebus fettuccine:
panaskan air masukkan sedikit garam dan sedikit minyak. Bila air sedikit mendidih, masukkan fettuccine ke dalamnya dan rebus sehingga lembut.

Tadaa!! nilah hasilnya.
selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment